Veranderen is niet echt mijn ding

En ja, dat was ook echt zo. Jarenlang voelde ik mij niet fit , had vaak hoofdpijn en pijntjes, bewoog te weinig, at niet echt gezond en deed er, een enkele poging daargelaten, helemaal niets aan.

Want veranderen is eng en oncomfortabel. Je weet tenslotte wat je hebt en niet wat je krijgt, ook al is er geregeld een stemmetje in je hoofd dat je een schop onder je kont wil geven. 

Zo lang het leed allemaal nog dragelijk is, is het makkelijker/veiliger om te doen wat je altijd al deed.

En dit is ook prima te verklaren. De afgelopen miljoenen jaren heeft het menselijk brein zich ontwikkeld in 3 delen, waarvan er in deze context met name 2 van belang zijn. De breinen hebben verschillende functies:

  1. Het oudste brein, het reptielenbrein, wordt geleid door instinct en emoties. Dit brein regelt onze primaire functies, zoals onze ademhaling, eetlust, veiligheid maar ook vecht- en vluchtreacties (en reageert daarom ook heel snel). In de oertijd was dit brein heel belangrijk: Eet zoveel mogelijk (met name zoet),want je weet niet wanneer je volgende eetmoment komt. Span je weinig in, om zo voldoende energie te hebben om te vluchten (wees lui). Vermijd pijn. En last but not least: verander niets, want verandering leidt tot verlies van controle, en daarmee onzekerheid.
  2. Het jongste brein, het mensbrein, is later in de evolutie ontwikkeld. En is gericht op analyse en verstand (en is dus ook trager). Dit brein doet zijn uiterste best om het reptielenbrein te temperen. Is pro-actief, kan bevrediging uitstellen en is in staat om doelen te stellen en toekomstplannen te maken.

Helaas is het reptielenbrein veel dominanter dan het mensbrein. In tijden van stress wordt dat nog veel erger. Laat dan de alcohol en taart maar eens staan en weersta dan maar de gedachte om niet te gaan sporten…. Morgen is er tenslotte weer een dag (fluistert het reptielenbrein je in)…

Goed nieuws: VERANDERING IS MOGELIJK, als je maar weet hoe je het aan moet pakken.

  1. Wil je veranderen, dan moet je eerst de superioriteit van het reptielenbrein onderkennen. Het is voor het mensbrein gewoonweg heel lastig om impulsen, verslavingen en angsten te controleren. Accepteer dus dat deze impulsen er zijn, en ga er niet tegen vechten. Dat betekent overigens niet dat je er aan toe moet geven…..
  2. Stel kleine (behapbare) doelen (zie hiervoor ook mijn vorige blog). Hiermee train en stimuleer je je mensbrein. Als je geen heldere en kleine doelen stelt, dan verleidt het reptielenbrein je vroeg of laat om van je lange termijn doel af te wijken.
  3. Stress blijkt iedere keer weer een belangrijke factor om (gedrags)verandering uit te stellen. Onderken je stressfactoren en ga na wat je hier aan kunt veranderen.

Bovenstaande heeft mij onder andere geholpen om blijvende (gedrags)verandering door te voeren. En als ik het kan, kan jij het ook!

Wil je hier meer over weten of heb je er hulp bij nodig?

Neem dan contact met me op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *